Nak Souvenier best?

Pagi-pagi hari mari baca Kisah Rasulullah SAW.

#TERIMA KASIH LOLZ: http://lolz-l.blogspot.com/2012/02/sila-baca.html..
ni sebahagian je.. Sambung baca kat blog beliau ye..

Abdullah bin Abdul Mutalib berkahwin dengan siti Aminah ketika berusia 24 tahun. Abdullah ialah anak kepada Abdul Mutalib bin Hasyim iaitu seorang pembesar di kota Mekah. Abdul Mutalib pergi meminang siti Aminah kerana dia ialah seorang rupawan ketika itu orang yang terbaik dikalangan bgsa arab dan juga mempunyai susur galur dengan keluarga Abdul Mutalib, iaitu pertemuan pada keturunan Qusai bin Kilab.  Lebih kurang lima pupu la. dan ketika berkahwin, usia Aminah belasan tahun. dan pada masa yang sama, abdul Mutalib pun kahwin baru jugak, iaitu dengan Hala dan dapat anak yang bernama Hamzah bin Abdul Mutalib. Abdullah kawin dgn Aminah dapat anak nama nabi Muhammad. Sebab tu jarak antara Hamzah dgn Nabi Muhammad ini sebaya. Lahirnya tempoh yang hampir sama, main bola pun sekali, main polis entri pun sekali. Sebb tu bila saidina hamzah mati di medan uhud , nabi marah sgt. Nabi tersa sgt, sebab ini kawan sepermainan nabi, walaupun hamzah ialah bapa saudara nabi, tetapi dia sebaya. ketika saidina hamzah meninggal, dadanya dibelah, jantungnya dimakan, hidungnya dipotong, timbul satu perasaan yang membuak2 didalam hati rasulullah. Pastu nabi kata, siapa yang bunuh hamzah gini, aku akan buat mcm mana dia buat pada hamzah. Turun perintah Allah melarang nabi membalas dendam, sebab tu bila Wahsyi masuk islam, yang menembak hamzah dengan tombak,rasulullah layan dengan baik. Begitu jugak Hindun yang geget jantung hamzah pun nabi layan dengan baik. JAdi kita ni apa sebab untuk membalas dendam, sedangkan nabi pun Allah larang untuk mmbalas dendam. Apatah lagi kita.

2 comments:

kay_are said...

baru tau saidina hamzah tu sebaya ngan nabi muhammad saw rupenye.. tak sangka.. thanx for the info =)

misz l0vely said...

aslmkm...
hye...
j0m j0in c0nway kat http://showmeshawlsecrets.blogspot.com/2012/04/contest-giveway-by-showmeshawlsecrets.html
;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...