Nak Souvenier best?

Nak g melancong?

Tips melancong (hmetro)
Hafal atau ingat percakapan lazim 

Hafal atau ingat percakapan yang mudah. Menghafal percakapan umum yang biasa dipraktikkan apabila berada di destinasi percutian. 

Seperti contoh di mana, tolong, terima kasih, harga, cara, jalan, maaf saya tidak pandai berbahasa... dan banyak lagi. 

Biasakan menghafal kata kerja dibanding kata benda. 

Kata benda boleh anda tunjuk atau gambar manakala kata kerja pula susah untuk digambarkan. 

~Kalau gi negara yang rakyatnya pandai berbahasa omputeh untungle, kita boleh berkomunikasi sikit-sikit.. Cuba tercampak kat Rusia ke mana tempat yang diorang tak pandai Bahasa Inggeris.. camn nak buat? At least bolehla komunikasi sikit..

5 comments:

Kakzakie said...

Betul Nur. Tak usah katalah di Mekah pun jarang yg boleh ber bahasa Inggeris. Tapi untungnya ramai peniaga di sana boleh berbahasa Indon so kita pun mudah faham.

Anum said...

betul2

faraherda.razalan said...

yup. Ade sesetengah negara, even tau ckp english tp tak lyn tourist yg berkomunikasi english dgn mrk. Diorang nak tgk effort kite berckp bhs diorang. X mcm org kite...tatau ckp english tp berlagak mcm tau. Pastu, bahasa kebangsaan ni dianggap memalukan. Takde kelas. Sbb tu, negara lua selalu under-estimate dgn negara kite.

=(

Leeza dayasari [santai leeza] said...

susah sbnrnnya nk g melancong kalau tak tahu berbahasa mrk...

Kesuma Angsana said...

nak g korea boleh ? hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...