Nak Souvenier best?

Butangfobia.


Masalah gadis malang ini bermula sejak dia berusia lima tahun. Ibunya merupakan orang yang mula-mula mengetahui ketakutan Hannah khususnya semasa dia mengenakan pakaian seragam sekolah yang mempunyai butang.
"Saya menjerit dan menangis ketakutan sebaik sahaja memakai baju itu.
"Apabila semakin meningkat dewasa, keadaan menjadi semakin kronik hingga saya tidak boleh memandang, mendengar malah memegangnya," ujarnya.
Tutur Hannah, kesemua pakaiannya menggunakan zip dan cangkuk. Namun, wanita malang ini giat berusaha untuk sembuh dengan mendapatkan rawatan daripada beberapa pakar terapi.
"Penyakit ini menyukarkan saya terutamanya semasa menghadiri temu duga bagi mendapatkan pekerjaan.
"Jika seseorang memakai butang, saya akan berusaha sebaik mungkin untuk mengawal perasaan. Masih tidak selesa tetapi saya dapat meyakinkan diri bahawa ia dipakai oleh orang lain," cerita Hannah.
Sebenarnya, ramai lagi individu di dunia yang mempunyai ketakutan yang pelik dan kadangkala lucu itu.
Pengasas bersama Apple, mendiang Steve Job juga mengalami simptom yang serupa.
Job pernah mendedahkan kepada akhbar bisnes, Wall Street Journal yang dia mempunyai perasaan fobia terhadap butang yang menyebabkan perisian telefon pintar, telefon bimbit dan gajet pintar keluaran syarikatnya kurang menggunakan butang. - Agensi

1 comments:

Unknown said...

lawaknya butang fobia..butang pun leh fobia mcm-mcm la...........

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...