Nak Souvenier best?

Adik... DUIT adik..

Tergesa- gesa aku menuruni kereta setelah kawanku bersetuju untuk menunggu seketika di tepi jalan besar di sebuah pekan sewaktu kami sama-sama dalam perjalanan pulang ke Kampung Halaman sempena LEBARAN suatu ketika dahulu. Pekan itu bukanlah pekan koboi sangat pun, cukup terkenal juga cuma belum dinaiktaraf menjadi bandar. 

Kusegera mempercepatkan langkah menyertai barisan manusia yang sedang sabar menunggu giliran untuk mengeluarkan DUIT dari mesin ATM itu. Disebabkan giliran yang agak terkebelakang, kumula memerhatikan keadaan waktu itu. 

Yang menarik perhatianku, ada seorang pemuda dalam lingkungan 20an, berpakaian kemeja T berseluar slack, juga sedang menunggu giliran di mesin ATM yang sama untuk mengeluarkan DUIT. Anehnya, tiapkali tiba gilirannya,sang pemuda segera memberi laluan kepada mereka yang beratur di belakangnya. 

Begitu juga bila tiba giliranku, perkara yang sama terjadi. Aku yang penuh tanda tanya segera melontarkan persoalan setelah urusan mengeluarkan DUIT ku selesai. Melihatkan riak wajahku yang peramah, tanpa segan silu sang pemuda meminta pertolonganku untuk mengeluarkan DUITnya. Sedikit terkejut, rupanya dia tidak tahu menggunakan mesin ATM ini.. Setelah memberi maklumatnya, dia meminta ku mengeluarkan sejumlah RM10. Benar! Sepuluh Ringgit sahaja!!!

Setelah melihat bakinya kunyatakan:" Adik-DUIT adik cuma ada empat ringgit sahaja. Tidak cukup untuk dikeluarkan.." "Oh begitu ye kak, terima kasih".. Terus sang pemuda berlalu dengan sedikit hampa tergambar di wajahnya setelah kadnya kupulangkan... Kuterkedu...

“Entri ini ditulis untuk cabaran #2 iPad MySuperKid yang direviu oleh neyra shazeyraLennymoriza dan ditaja oleh Adorable Muslimah

10 comments:

insan_marhaen said...

Kekadang, IM juga gitu. Balik dengan hampa...

SyedMuzzamir said...

macam mana nak join ni ?

Lin Azlina said...

lin pny tu lum official lagi..hehe...takde ideala nur...gudlak nur...

Adzriel @ Liza AB said...

kesian dia.. mesti tengah kering sangat tu.

abbey~ said...

kesiannye~ kalo laa awal2 lagi die mintak tolong org, xde laa lame tunggu. alih alih xcukup duit~ huhuhu

juanita said...

Good luck :)

Rozali said...

Assalamualaikum Nur

moga berjaya

SELAMAT BERPUASA

Wassalam

- zuriey - said...

ada gak yg tak tau guna..kecian budak2..

Mommy Fara said...

Wow! Entri cerpen nie. Hebat!

Good Luck!

cemomoi said...

tentu sebu ati bila tau duit takde/tak masuk lagik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...