Nak Souvenier best?

Tak sempat tengokkk!!! Fenomena Matahari Pelangi Cincin

Fenomena Matahari Pelangi Cincin.

~Ada tak antara kawan-kawan yang sempat menyaksikan fenomena matahari pelangi cincin itu?. Beruntungla kan.. Sungguh Agung penciptaanNya.. Maka apa lagi yang tidak kita Syukuri?


Fenomena halo (bahasa Greek: ἅλως) adalah lingkaran cahaya seakan-akan pelangi yang mengelilingi Matahari atau Bulan. Ia adalah sejenis fenomena optik. Ia adalah fenomena yang lebih kerap terjadi daripada kejadian pelangi. Di bahagian Eropah dan sebahagian daripada AS sering berlaku dan boleh dilihat dalam lingkungan dua kali seminggu. Pernah gempar di utara Semenanjung Malaysia apabila fenomena ini berlaku antara pukul 2.15 petang hingga 2.40 petang, 6 Ogos 2007 yang lalu.
Terdapat banyak jenis halo, tetapi kebanyakannya terjadi dari kristal ais dalam awan sirus sejuk yang terletak pada ketinggian 5–10 km di lapisan troposfera atas. Bentuk dan orientasi kristal-kristal ini menentukan bentuk halo yang terjadi.-sumber wikipedia-

4 comments:

Nasir Bravo said...

x sempat tgok gak...mybe lain kali berpeluang plak

THE LEKAT LEKIT STORY said...

pun x sempat tgk.. bz dlm umah. nak2 lg umah bertingkat2 ni

- Lordz Lucyferz - said...

tak sempat tengok juga,waktu tu aku dok kt planet marikh =(

Azera Aziz said...

Salam Nur...

Dapat msg gak dari member pasal info ni tapi tak sempat nk tengok...Anyway Azera singgah & follow sini ye...

Dijemput untuk join GA dari Azera....

[GIVEAWAY] Kelasss Kau! Apa Rahsianya?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...