Nak Souvenier best?

Topik Panas; Bekerja atau Tidak Bekerja?

Ada terdengar bualbicara di kalangan mereka ini tentang TOPIK PANAS ini. Bekerja atau tidak? Adakah tindakan membuat keputusan menarik diri dari bidang pekerjaan adalah satu perbuatan yang salah? Memanglah tidak salah dari segi undang undang.. Tapi nampak seperti kesalahan besar di mata masyarakat!

Peribadinya sangat tidak menyokong perspektif masyarakat yang memandang golongan tiada kerja tetap ni sebelah mata.. Kalau tak suka, pedulikanla.. Tak perlu kata apa apa. Kecuali kalau mereka itu mengganggu.. Tapi kalau hidup elok elok sahaja.. Tidak mengapalah..

Setiap pekerjaan itu ada hikmahnya.. Baik surirumah juga satu pekerjaan mulia.. Pernah terdengar seorang kanak kanak menjawab soalan dikemukakan tatkala ditanya pekerjaan ibunya.. Nak tahu apa jawapannya?..

Ibu saya kerja tukang masak..
TUKANG MASAK KAT MANA DIK?
Tukang masak kat dapur?
OH, DAPUR KANTIN KE RESTORAN?
Dapur rumah..

Terdiam sang penanya itu.. Lalu, apalagi yang nak dakata?

2 comments:

Mommy Fara said...

Pelik klu ada yg memandang rendah pada surirumah sepenuh masa.

Surirumah sepenuh masa juga adakala boleh membantu suami menambahkan pendapatan denga bekerja dari rumah. Tiada gangguan. Tiada komitmen. Masa yang fleksibel dan praktikal. Di samping dapat melihat dan menjaga anak membesar depan mata.

Santri T.P.I.N.I said...

trm kasih nur...semoga ramadhan kali ini yang terbaik buat kita semua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...