Nak Souvenier best?

Sorry, Tak mainla barangan BRANDED.

~Petikan ni dari MOMMYFARA.

Dan saya dijamu cerita pula dengan orang yang lebih mampu dari saya. Tapi sangat bijak berbelanja. Dia tidak taburkan barangan mewah untuk anaknya. Dia bebel pada saya....

Buat apa nak beli mahal-mahal untuk anak. Barang yang kita beli lama-lama rosak juga. Barang yang saya beli itu, dari kakak sampai ke adiknya. Tak pernah sekali pun rosak. Elok saja pakai. Cuma mungkin rupanya sudah buruk. Iyelah, kata barang lama. Tapi selagi boleh pakai, kita pakailah. Tak perlulah jenama mahal. Lebih baik saya simpan duit untuk tabung anak saya dan besarkan rumah. Lagi banyak faedahnya.

Peribadinya mengimbau kenangan lalu juga. Pernah melalui perkara sama di zaman muda mudi.. Menginginkan sesuatu yang berjenama. Ingin kelihatan mewah seperti rakan-rakan yang lain. Hakikatnya, diri tak semampu mereka.. Namun, masa tu mengamalkan BIAR PAPA ASAL BERGAYA. Aduhai. diri yang dulu terlalu mengikut nafsu, mujur kini sudah TERBUKA MATA. Biar berpada-pada..

Thanks MF pada ingatan itu..

14 comments:

nurkaloi said...

tak salah gune barang biasa jer kan
tapi tak salah juge pakai branded sekali sekala
^__^ yang penting jgn smpai mmbazir an an

azila said...

setuju..berbelanja perlu mengikut kemampuan. jangan seksa diri semata2 utk kelihatan bergaya di depan org lain,kan?(ingatan utk diri sendiri:)

DKosongLapan said...

errrmmm....pade awok sesekali tak salah kot.....tapi jangan le sampei semue bende nak berbranded.....jenoh oooo......

Black_roses92 said...

bg saya barangan berjenama itu tak penting. yg penting kualiti.. dan ikut kemampuan.. kalau dah sampai melaratkan diri, tu namanya sendiri cari penyakit...huhu

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

xder beza...
yg beza cop...
hahaha...

Mommy Fara said...

suke komen atas....takde beza, yg beza cop aje...betul!

aNaYaNa said...

biar murah asal chantek!:)

mama said...

yer..betul..zaman muda..darah muda..teringin mende best jer..nak compete dgn orang..but now...tak kisah la..keter lama ker...janji future lebih terjamin kan...berkorban utk anak²..

amirah said...

yg penting ikutla kemampuan..yg penting kualiti

Liza @ Adzriel AB said...

kak liza redah aje. ada duit beli le yg brand baik, tak de kalu.. handbag RM25 pun kak liza capai. yg penting jgn susahkan org.

♥.::cintabunga™blogspot::.♥ said...

ala sis...branded ke murah ke org bukan taw pon, jnji cntik d'mata suda ;)

Asterisk Boutique Administrator said...

Saving utk education anak-anak, itulah sebaiknya. Pelaburan yg baik utk masa depan mereka dan masa depan kita jugak tu bila dah tua nanti... hihi..

Entri ingatan untuk saya jugak ni... hehe...

~Ainul A.B~

Miecyber said...

Pakai untuk diri sendiri bukan menunjuk kepada orang lain

Top 10 negara sihat

hoyahadis said...

betul..zaman muda-mudi banyak duit habis dek kerana nafsu..alhamdulillah
sekarang dah sedar..err tapi agak terlambat..hu..hu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...