Nak Souvenier best?

Bajet (Belanjawan ) 2013 / Harga Gula Naik!!!

Bajet (Belanjawan ) 2013 / Harga Gula Naik!!! 

~ Kalau dilihat sudut negatif macam tak best la kan harga gula naik.. Pasti ramai yang bising-bising ye.. Bukan saja harga gula yang akan naik ni.. Harga barang-barang berasskan gula pun sudah tentu akan naik ye?..

~Maka lihatla dari sudut positif... kurangkan gula dalam makanan anda untuk kehidupan yang sihat uolls..


kosmo.KUALA LUMPUR - Harga gula dijangka naik selepas kerajaan mengumumkan pengurangan subsidi barangan itu sebanyak 20 sen sekilogram berkuat kuasa hari ini selepas mengambil kira isu kesihatan rakyat termasuk yang membabitkan 2.6 juta penghidap diabetis.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada pembentangan Bajet 2013 semalam memberitahu, pengurangan subsidi itu telah mendapat sokongan daripada persatuan pengguna dan pengamal kesihatan.
"Walaupun subsidi dikurangkan, kerajaan masih menanggung subsidi gula sebanyak 34 sen sekilogram yang melibatkan perbelanjaan sebanyak RM278 juta," katanya.
Pada masa ini harga gula kasar ditetapkan kepada RM2.30 sekilogram manakala gula halus pula RM2.40.
~Jangkaan harga gula RM2.50 lak ye..

5 comments:

Nasir Bravo said...

terpksa berfikiran negatif la..kalau gula naik nie....rkyat jua menanggung beban wlupun objektifnya nk kurangkan penggunaan gula di klangan rkyat marhaein..tpi yg di atas nooo...sama jua

insan marhaen said...

Pada IM, harga gula naik sebenarnya hanya memperkayakan taukeh besar gula (RK) dan menyusahkan rakyat bawahan.

Betulkah dengan menaikkan harga gula akan mengurangkan kes diabetis? Dah berapa kali harga gula dinaikkan adakah peratus pesakit diabetis menurun?

Sama juga kes menaikkan harga rokok, adakah peratus perokok menurun?

Sama juga dengan menaikkan saman trafik, adakah kadar kemalangan menurun?

Kalau benar kerajaan mahu mengawal diabetis kenapa perlu dengan menyusahkan rakyat bawahan dan mengkayakan taukeh gula, taukeh kilang biskut, taukeh nestle dll.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

gula naik, barang yang dibuat dari gula pun naik la kan.. air dll lagi..

Leeza dayasari [santai leeza] said...

huuuu apa lagi yg naik....
gula naik. kedai makan semua naik lah ni.
teh tarik pun naik. minum air kosong sahaja di kedai...
hooooooooooooooooo

:::: salam berhujung minggu.. drpd ms leeza ::::

Anonymous said...

huhu...xde gula dlam badan bleh matilah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...