Nak Souvenier best?

Tertekan Dengan Peraturan Sekolah

"SAYA tertekan dengan peraturan sekolah. Sebagai pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah terkenal di ibu negara, saya dapati ada peraturan sekolah yang dirasakan tidak masuk akal.

Banyak peraturan sekolah yang berlawanan dengan nilai diri saya.

Malah, guru disiplin tidak sependapat dengan guru bimbingan dan kaunseling di sekolah.

Kadang kala saya merasakan guru disiplin mempunyai agenda tersendiri dan asyik mencari kesalahan pelajar. Bantulah saya"

~Bila terbaca keratan cerita ni di akhbar metro, diri sendiri tertanya tanya, apakah peraturan sekolah yang terlalu menekan pelajar pelajarnya? Tegas sangatkah guru disiplin itu? Adakah kriteria untuk menjadi seorang guru disiplin mestilah seorang yang garang dan ditakuti pelajarnya?.

Apa peraturan sekolah anda yang anda rasa tak masuk akal? Ada contoh?.. Atau 'Rules are meant to be broken?'
Sekadar bertanya pendapat...

13 comments:

azzey said...

nur: peraturan yg mcm mana yg pelajar tu maksudkan agaknya ye.....

Kak Lia said...

budak sekarang...peraturan pun mereka tk kenal....sebab tu main laruhhh semacam....

Unknown said...

jiwa remaja bukan senang nak terikat ngan peraturan nie~~~

jiwa tua pun susah ~~~huhuhu

Sheherazade said...

Cikgu disiplin selalu dibenci

terima kasih list kan blog saya di side bar,saya pon dah list diside bar blog saya :)

ah Gee.!! said...

peraturan/undang2:?

nak tahu relevan ker tak...
kene tengok pesonaliti penggubaL nyer..
serius.. bodo si-penggubaL.. maka bodo lah peraturan yang dibuat..

kadang2..
wujudkan suatu peraturan. undang2 tuh.
berdasarkan kepentingan peribadi..
cuba pikir2 kan..

====
lagih 1, nak didik remaja, pelajar..
kene ade cara, biar bertempat..
xkene cara, silap2 makin teruk jadi nyer...

bukan zaman 10-20tahun dulu...
maaf cakap laa... ade peratusan kecil kualiti perkhimatan cikgu hari ini dah tak macam duLu.. hehhehhe..

cikgu yang berkaliber.. adalah cikgu yang dihormati,disegani..
dan bukan yang ditakuti... hahahhahah... bekas sorg peLajar(ex-pengerusi badan bimbingan/kauseling yang x sependapat ngan cikgu disiplin..)..

ah Gee.!! said...

ketika aku bergeLar peLajar.

aku bangga:
sorang cikgu yang bleh ajar budak bodo jadi pandai..
bukan bangge ajar budak pandai jadi pandai..

aku respek:
seorang cikgu yang bleh bentuk budak nakaL/jahat jadi baik/insaf..
bukan respek cikgu yang beri hukuman ala-ala rejim, yang akhir nye buatkan budak tuh bukan jadi baik.. tapi berdendam ngan cikgu nya..

GR said...

"Banyak peraturan sekolah yang berlawanan dengan nilai diri saya."

cuba nyatakan dulu apa yang berlawanan tu.
bila dah nyatakan taklah timbul spekulasi.
baru dapat tentukan samada betul atau tidak kata-kata dia ni kan.

kenyataan macam ni buatkan orang beri pendapat, tapi tanpa mengetahui keseluruhan cerita, ianya tak dapat beri kesan yang baik

sarah-najwan said...

salam maal hijrah;

peraturan sekolah yg dilaksanakan di sekolah untuk membentuk peribadi pelajar dan menguruskan sesebuah sekolah. semua premis ada peraturan.bukan sekolah sahaja. betul tak?

peraturan di sekolah saya rasa tidaklah susah utk diikuti.peraturan dibuat berdasarkan perbincangan yang rapi...contohnya pakaian/peraturan disiplin pelajar/keluar masuk pelajar/etc.

biasanya..pelajar yg tidak ikut peraturan inilah yg akan melanggar peraturan atau disebut melanggar disiplin.

berfikirlah menggunakan akal wahai pelajar semua. semua peraturan yg dibuat oleh pihak sekolah untuk kebaikan pelajar dan warga sekolah..

contoh tiada peraturan tentang merokok..maka bersepah2 pelajar akan merokok di kwsn sekolah..macamane tu??

sekadar pendapat..

~Nur Zulaiha~ said...

masa skolah dlu...

peraturan yg sy pling tak ska adlah mgenai pakaian...

kdg2 mcm tak bptutan.. mcm cara pakai tudung pon ada praturan..
ia la, klu tudung pendek mmg salah, tp salah ker klu nk pkai tdung spti yg kita nak..

kdg2 guru displin menokok-tmbah peraturan itu sendiri...

ah Gee.!! said...

@sarah-najwa
hehe
cara komen, mcm sedari nih seorang pendidik.. alhamdulillah kalu betul..

xikut peraturan..?
tengok lah peraturan yang macam mn.?
kalu peraturan azali sejak 1 skolah tuh ditubuhkan.. xjadi masalah utk dipatuhi..

utk laksana undang2 baru..
kalu nak suruh guna akaL... peraturan pun kene lah logik akaL..
ayat "x susah utk diikuti" hhehehe... kene cuba sit on their shoes, than we will know...

my sposeng!! hehehe..

@nur zulaikha
suka ayat sedari baris yang paling last..

Husna Adilah said...

hmm..peraturan sekolah saya rasa setakat ini sangat masuk akal. takda plak yang menekan kecuali kepada pelajar NAKAL sahaja . tak gitu? ;)

p/s: guru disiplin sekolah kitak sangat ditakuti dan disayangi juge :)

Gen Fujita said...

Maklumat tak lengkap. Kalau tanya saya, antara peraturan yang tak masuk akal zaman sekolah saya dulu adalah diharamkan bawa majalah Gila-Gila (dulu ni yg paling famous, Ujang pun takde lagi).

hamzah ian said...

peraturan takleh berlari lari.. grrr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...