Nak Souvenier best?

Bersin Pagi Pagi.. Sungguh Tidak Selesa..

Rinitis adalah satu keadaan di mana seseorang merasa sesak nafas dan atau hidung berhingus, gatal-gatal dan bersin yang menyebabkan ketidakselesaan (irritation) dan rasa hidung tersumbat. Terbahagi kepada akut dan kronik Rinitis. Jika gejala lebih dari enam minggu ia diklasifikasikan sebagai kronik. Rinitis kronik boleh dibahagikan kepada alahan dan tiada alahan rinitis

  • Rinitis bukan alahan: Gejala tiada alahan rinitis adalah sama dengan demam selesema (alahan rinitis), tetapi tidak melibatkan alahan. Ia biasanya berlaku dalam masa yang panjang.
  • Rinitis alahan: alahan disebabkan tindak balas kepada ubat gegat, habuk rumah, bulu binatang, bahan kimia, makanan, minyak wangi atau pewangi kereta . Tubuh badan kita bertindakbalas kepada alergen yang kerap dikawal oleh sel tiang. Tiang sel mengeluarkan histamine yang menyebabkan pengembangan salur darah, kulit kemerahan dan membran membengkak. Apabila ini berlaku di dalam hidung, gejala alahan rinitis terjadi.
  • Rinitis Vasomotor (Idiopathik/ rhinitis perengga) adalah disebabkan tindak balas oleh membrane hidung kepada gangguan seperti asap, perubahan suhu dan stres. (Lain-lain sebab rinitis kronik adalah hidung tersumbat seperti nasal polyps, pembesaran adenoids dan penyimpangan septum yang menghalang aliran hingus dan pergerakan udara. Kadangkala ubatan juga boleh menjadikan rhinitis alahan, rinitis vasomotor atau penyimpangan septum bertambah teruk. Penggunaan nasal decongestants yang terlalu lama boleh menyebabkan rinitis menjadi teruk. Sesetengah ubat tekanan darah seperti beta blockers dan vasodilators boleh menyebabkan rinitis.
  • Perubahan hormon semasa mengandung boleh menyebabkan Rinitis Keadaan akan pulih selepas kelahiran.

JOM KLIK KLIK SINI:

9 comments:

Adzriel AB said...

memang tak boleh tahan... menggagau cari ubat!

zacky ~786~ said...

katakan tak kpd renitis.. adehh

~ PIJA ~ said...

takde cara ke nak hindar dpt benda alah ni eh?

azzey said...

Resdung le kan..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

mmg x leh tahan..dah la rasa cam gatal je idung kan?

Farhana Sahri said...

bersin gatal hidung..hahaa

Nurul Afifah said...

pg2 msti selsema ckit..hidung sllu gatal2..xcke.!!!
ringtis ni mcm resdung ke?

Hanna Iymeera said...

omg, i dah bertahun merana dgn penyakit ni !!

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

owh tidak..
amat seksa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...