Nak Souvenier best?

Layar Lara dan Resepi Sri Kaya..

LayarLara: Amek je resepi kaya tu.. i follow ye..
http://layarlara-layarlara.blogspot.com/
--------------------------------------------------
Ok Kak.. Terima kasih ye.. Resepi yang dimaksudkan tu..

Bahan2nya:-
2 cawan gula pasir
1/2 cawan air
400ml santan (aku guna 2 santan kotak harmoni yang setiap satu seberat 200ml)
2 sudu makan tepung kastard + 2 sudu makan air
5 biji kuning telur
sehelai daun pandan.

Cara-caranya:-
1. Hanguskan gula+1/2cawan air sehingga kekuningan.(Kalau nak dapat kaler cam gambo kat atas, sila hanguskan lagi sehingga warna agak keperangan, kalau korang nak letak kaler hijau, hanguskan gulanya sehingga sedikit kekuningan saja then letak kaler)

2. Masukkan santan dan kacau2 sehingga sebati. Tutup api dan kemudian sila sejukkan.

3. Setelah benar2 sejuk, masukkan 5 biji kuning telur, daun pandan dan bancuhan tepung kastard.

4. Hidupkan api dan kacau sehingga mendidih dan pekat. Sekian.

Pernah beli kaya yang dalam bekas jernih jual kat kedai tu? Kira-kira korang dapat 4 botol kayalah kalau ikut resepi ini.

Untuk lain-lain resepi silalah menjenguk ke Apa Di Dapur

GAMBAR TAK ADO KAT SINI.. SILA KE BLOG LAYARLARA UNTUK MELIHAT SENDIRI KEENAKANNYA.. NYUMMY..

4 comments:

mamaqari said...

selalu beli jer..x penah pn terpikir nk buat sendiri..hehehe

sicKo^ said...

tengok resepi, dah tau sedap.. belum tgk gambo lagi tu

amirah said...

oooo..mmng buat kaya yg mkn ngnb roti tu ek..ui rajinnya sape yg buat..slalu beli je..hihi

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

nampok gayo mcm sodap..
:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...