Nak Souvenier best?

kenali jenis ruam lampin bayi anda.. 3

Seborrheic dermatitis

Tanda-tanda dan simptom

  • Disebabkan oleh pengeluaran minyak yang berlebihan oleh kelenjar sebaceous.
  • Ruam berwarna merah, bersisik dan berminyak.
  • Dilihat sejurus selepas kelahiran di tempat-tempat yang mengandungi banyak kelenjar sebaceous iaitu kulit kepala (cradle cap), di belakang telinga, bawah lengan, di celah peha, dan di lipatan kaki.
  • Kadang-kadang jika ruam sangat teruk, ia boleh mengeluarkan cecair.
  • Jangkitan kuman boleh terjadi.
  • Kemungkinan akan berlaku sisik-sisik di bahagian kening, muka dan kulit kepala.

Rawatan

  • Krim steroid jika perlu boleh membantu keadaan ini.
  • Kadang-kadang krim antikulat diperlukan jika ada jangkitan kulat.
  • Minyak zaitun boleh melembutkan sisik-sisik dan kulit kepala dapat dirawat dengan penggunaan syampu.

6 comments:

qemaishak said...

anak saya naik bawah ketiak sahaja,
biji2 ade cecair..pecah pastu naik tmpat lain pulak tapi sekitar tu jugak..
jumpa dr, hanya bg krim je..katanya alergi..
tapi bila saya letak nappy rash cream hilang tetapi akan naik yang baru di tempat lain..
adakah ruam peluh?konpius

umialya said...

selalunya standby cream econazine je kt umah, kalu ader sikit, terus sapu.. stkt ni, Alhamdulillah, pg esok terus ilang.. x smpt merebak sampai besar g2

niesz said...

cian nye baby nie..mesti die x selesa kan..niesz tgk pon da rase gatal2 je..haha..

updated entry : sendiri punya sendiri jaga

Amni said...

betul cakap niesz.. kesian nyer kalau kena macma ni.. so far budak2 kat umah tak pernah la kena.. mudah-mudahan tak de la yang kena.. kesian..

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

baby kene nieh mesti saket...
huhuhu...

Lynn said...

kesian bb nie..org dulu2 letak tepung ubi...petua dulu2lah..apa2pun kesian sgt katbb ni mesti pedih kan ermm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...