Nak Souvenier best?

Marahkan Anak?

Anak kita sangat kuat ingatannya hingga semakin banyak nasihat positif yang diterima, semakin stabil pertumbuhan jiwanya.

Apabila anak sering menerima kata-kata kasar, maki atau sumpahan tentunya pertumbuhan jiwanya menjadi keras.

Lihatlah Rasulullah menegur Umar Abi Salamah ketika dia makan dengan mengambil makanan yang terletak jauh dari jangkauannya.

Baginda mengatakan: "Ya ghulam sammillah, kul biyaminik wa kul mimma yaliik (anak, bacalah bismillah, makanlah dengan tangan kananmu dan makanlah dari yang terdekat denganmu)."

Jelas Baginda memilih kata-kata yang lembut dan hasilnya anak tidak lagi melakukannya dan nasihat itu terus meresap ke jiwanya.
Petikan dari metro- segmen ustaz Zawawi..

~Psikologi pendidikan kepada anak anak ni penting kan.. Tapi sangat susah untuk menahan diri dari perasaan marah.. Tak payah anak anak, sesama kawan pun sukar nak mengawalnya.. Sama sama mengingatkan..

6 comments:

the phantom kid said...

petua m'didik anak nie..m'narik...
:)

amirah said...

betul2..kalau nak marah, kena marah secara lembut je..orng kata reserve psychology

Hanis MY said...

betul tu, terima kasih kongsi doa tu...saya folo blog ini...

zie said...

menarik! *thumb up!
hehe =)

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

best2...

Liza @ Adzriel AB said...

mereka serap semua perkara

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...