Nak Souvenier best?

Membazir Menyusahkan Beg Plastik

KUALA LUMPUR - Bawalah raga dan beg daripada bahan kitar semula apabila mengunjungi pasar raya untuk membeli-belah untuk mengurangkan penggunaan beg plastik, demikian saranan Setiausaha Kerja Persatuan Pengguna Islam (PPIM), Datuk Nadzim Johan.

"Jumlah beg plastik yang dibuang oleh pengguna di negara ini dapat dikurangkan dan pada masa yang sama pencemaran alam sekitar dapat dikurangkan," katanya sambil menambah beliau sendiri membawa raga ketika membeli-belah di pasar raya dan pre- mis perniagaan lain.

Sambil menyatakan sokongan terhadap Kempen Hari Tanpa Beg Plastik pada setiap hari Sabtu bermula kelmarin, Nadzim berkata, beliau menganggarkan sejuta tan sampah terutamanya plastik dibuang oleh pengguna di Pulau Pinang.

"Bayangkan berapa banyak jumlah sampah yang boleh dikurangkan sekiranya perkara ini dilaksanakan secara berterusan," katanya kepada Bernama.

~Tahun 2011 ni bermulanya di seluruh negara untuk semua shopping centre untuk TIDAK menyediakan beg plastik bagi para pembeli belah. Dah mengalami dah pun, tapi terlupa pula nak bawa beg sendiri sebab masih terasa belum masuk tahun 2011. Akhirnya terpaksala mengangkut sendiri.. Lepas ni perlu beringat sebelum kena. Kawan kawan.. Let’s save the earth (sumber: KOsmo)

11 comments:

Mama Zara said...

hari sabtu lepas masuk FOS beli baju 2 lai, keluar melenggang bawak baju tanpa beg plastik...hihi..patu siap pegang resit lagi-takut orang kata kte mencuri plak kan. keluar kedai, sumbat lam beg susu anak..hihii :)

Terkini: Boleh ke Solat macam ni? Mazhab mana ye?

Sidratul Muntaha said...

huhuuhuhu
mgm azab ler klu beli brg byk...
tpi jarang arr klu beli brg byk akt giant
kat nsk thn lagi ler..
murah pun murah
tpi mgm standby jer beg pampers budak2 ni klu tetiba bpk dia gatal nak beli brg ari sabtu.
huhhuhuh...
sakit - sakit..
nak2 tgn la..
ahahah

mia said...

kat SOGO da lame xgune beg plastik..hehee..

ok jgk kan mcm ni..save sikit kat umah beg plastik belambak3..ehkehe..thanks 4 sharing dis nur..

Rozuan Ismail said...

betul2..wan pon dh mula bwk bag sdiri

Peri PiA said...

akan cube :)

nur said...

mama zara
haah.. ye tak ye juga.. takde beg plastik kang katanya mencuri plak..

nur said...

SM
sib baik ada beg pamper yang berbakti di kala kecemasan ye

nur said...

mia
jimat jimat.. bumi pun selamat

nur said...

wan
bagus..
patut semua contohi wan ye

nur said...

PIA
ccuba jgn tak cuba

couverv said...

disagree

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...