Nak Souvenier best?

Deima Sakti atau Pancha Delima ditarik balik

Pancha Delima tidak dilarang siarannya kerana ia sebuah kisah dongeng yang mana jalan ceritanya tidak dikaitkan dengan agama Islam.

"Sebenarnya drama ini boleh ditayangkan jika ia dibuat seperti sebuah kisah dongeng. Tetapi lain pula jadinya apabila ia mengaitkan agama Islam, itu yang membuatkan cerita itu menjadi tahyul dan syirik.

"Contohnya seperti drama Arjuna, apabila tangan salah satu watak drama ini mengeluarkan api. Ia diluluskan kerana drama tersebut tidak menunjukkan watak tersebut adalah seorang yang beragama Islam.

"Begitu juga dengan drama bersiri Indonesia, Si cantik Dan Si Buruk Rupa, yang masih ditayangkan di TV3, ia berkisah mengenai cerita epik Hindu pada zaman dahulu. Kalau kisah-kisah sebegini, ia bukanlah satu masalah buat pihak LPFM.

"Cuma jangan babitkan drama kisah dongeng dengan agama Islam," katanya yang meminta Shiela atau penerbit-penerbit lain berjumpa dengannya untuk mendapatkan penjelasan secara mendalam mengenai penerbitan drama berkonsepkan kisah dongeng.

TV3 dalam satu kenyataannya Isnin lalu berkata, pihaknya telah menghantar 20 pita drama berkenaan kepada LPFM untuk dibuat pemantauan

~Baru nak ikuti cerita ni, tiba tiba dah tkde kat tv3 tu.. hot betul ye cerita ni.. Bila baca ni barulah difahami..

7 comments:

THE LEKAT LEKIT STORY said...

cerita dogeng ni mempengaruhi minda kanak2 so elok la di buat pantauan

ardinihumaira said...

sebenarnya dni setuju dengan sheila rosli... kalo cite seksi2 sampai aksi diranjang tade pula pihak filem tarik balik.. sebab suka tengok jugak kut. hmm pelik

ctpayong said...

dengan cara begini masyarakat diberitahu tentang perkara2 syirik yg jadi ikutan turun temurun seperti saka umpamanya.

Rozali said...

Assalamualaikum Nur

dah lah siaran ilmiah kurang
cerita tahlul yg lebih2 pulak

Wassalam

ctpayong said...

maka itu adalah lebih baik tunjukkan melalui tauladan.

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

citer indon lagi banyak mcm nieh...

Peri PiA said...

memang pelik skit cara mereka tapis ni...xfhm la

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...