Nak Souvenier best?

Kenapa Libya diserang?

~Kenapa Libya diserang ye?.. Apa salah Gaddafi tu? Oke la kalau Gaddafi tu bersalah pun.. Kenapa nak serang orang awam juga?..

TRIPOLI - Selepas hampir 42 tahun di puncak kuasa, Pemerintah Libya, Muammar Gaddafi dikejutkan dengan serangan 112 peluru berpandu Tomahawk pada awal pagi semalam yang dilancarkan oleh Amerika Syarikat (AS) dan sekutu-sekutunya.

Kempen perikatan itu dilihat sebagai yang terbesar sejak Perang Iraq tamat hampir lapan tahun lalu apatah lagi dunia melihatnya sebagai usaha terbaru Barat untuk memaksa Gaddafi berundur.

Selain AS, perikatan Barat itu terdiri daripada Britain, Perancis, Kanada dan Itali.

Kapal Amerika Syarikat yang terlibat dalam serangan itu termasuklah USS Barry, USS Stout, USS Providence, USS Scranton dan USS Florida dengan dibantu sebuah kapal selam Britain, Westminster.



15 comments:

JunAina said...

kuasa barat akan mengambil kesempatan ke atas mana2 jua negara islam. gadaffi pulak bukanlah pro Amerika lagi le dia suka...

Bila rakyat libya mula membantah Amerika mula tepuk tangan dan bila gadaffi pulak berkeras mereka mula tunjuk taring.

sebenarnya negara2 barat takut kebangkitan negara Islam tetapi sayang negara2 Arab langsung tak mahu bersatu...

Peri PiA said...

setuju sgt dgn jun

amerika mmg dasar!

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

kesian mangsa peperangan...

gadis kepastian said...

kenapa dowg dijadikan mangsa..hurmmm sedih baca paper hari nie

Mommy Fara said...

mmg lah serang sbb libya kaya dgn minyak....klu x de ape, mampus diorang x lyn...


klu betul la barat nie prihatin, nape tak bukak mate luas2 tentang palestin tu?


oh, lupe....israel tu kan kwb baik diorang....mmm, semoga allah membalas kejahatan kamu!

cikpia said...

tengok berita semalam memang sedih..... bersyukur sangat kita dok malaysia yang aman. alhamdulillah...

bunga said...

doakan semoga kita selamat..

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

itu la america...

Al-Hikmah said...

Itulah sebabnya kita umat Islam kena kembali kuat seperti zaman sahabat radhiallahuanhum. Bersatu atas agama Allah dan mengikut sunnah Nabi saw. Bila kita tinggalkan amalan agama secara sempurna, maka musuh-musuh islam tidak gentar lagi dengan Islam. Ingat dulu Islam kuasai 2/3 dunia bukan dengan askar, bukan dengan senjata, bukan dengan nuklear tetapi dengan Iman dan Yakin 100% kepada Allah swt dan amalkan agama ini secara sempurna yakni ikut segala perintah Allah dan ikut sunnah Nabi Sallallahua'laihi wassalam.

Anonymous said...

tujuan us serang libya bukan sebab nak lindungi org awam tapi sebagai salah satu langkah utk menguasai minyak Libya dan menghalang kebangkitan islam.Libya menyumbang 2% keperluan minyak dunia.
US akan letak boneka mereka di Libya (sebagai presiden) jika Gaddafi tumbang.
seterusnya memudahkan mereka untuk mengawal Libya dan afrika utara.mereka sudah kehilangan boneka mereka di Mesir (hosni mubarak)selepas bekas presiden Mesir tumbang.jadi mereka akan jadikan Libya sebagai pengganti. mereka akan mengawal segala-galanya termasuk pilihan raya.
US pernah mengawal pilihan raya di Mesir,rakyat mesir protes kerana pilihan raya yg tidak adil dan telus.hanya 30% yg keluar mengundi kerana diboikot.
US dgn angkuhnya mengisytiharkan pilihan raya tersebut sebagai pilihan raya yg telus,adil dan terbaik utk rakyat mesir.pilihan raya tersebut di menangi oleh boneka US iaitu Hosni Mubarak.
Mereka akan jadikan Libya seperti Mesir.US akan letak boneka mereka.Libya akan jadi seperti Iraq dan Afganistan yg masih bergolak dan di perintah oleh Presiden yg boleh di suruh hanya dengan telunjuk jari.
pokoknya kembali kpd al-Quran.
bekas PM Britian,Gladestone pernah berkata dalam ucapan beliau sambil memegang dan menunjuk al-Quran dalam Dewan Perwakilan Rakyat "selagi umat Islam masih berpegang teguh dengan kitab ini(al-Quran),selagi itulah kita tidak dapat menguasai mereka.oleh itu kita hendaklah menyusun perancangan untuk memisahkan mereka dari kitab ini"

Anonymous said...

tujuan us serang libya bukan sebab nak lindungi org awam tapi sebagai salah satu langkah utk menguasai minyak Libya dan menghalang kebangkitan islam.Libya menyumbang 2% keperluan minyak dunia.
US akan letak boneka mereka di Libya (sebagai presiden) jika Gaddafi tumbang.
seterusnya memudahkan mereka untuk mengawal Libya dan afrika utara.mereka sudah kehilangan boneka mereka di Mesir (hosni mubarak)selepas bekas presiden Mesir tumbang.jadi mereka akan jadikan Libya sebagai pengganti. mereka akan mengawal segala-galanya termasuk pilihan raya.
US pernah mengawal pilihan raya di Mesir,rakyat mesir protes kerana pilihan raya yg tidak adil dan telus.hanya 30% yg keluar mengundi kerana diboikot.
US dgn angkuhnya mengisytiharkan pilihan raya tersebut sebagai pilihan raya yg telus,adil dan terbaik utk rakyat mesir.pilihan raya tersebut di menangi oleh boneka US iaitu Hosni Mubarak.
Mereka akan jadikan Libya seperti Mesir.US akan letak boneka mereka.Libya akan jadi seperti Iraq dan Afganistan yg masih bergolak dan di perintah oleh Presiden yg boleh di suruh hanya dengan telunjuk jari.
pokoknya kembali kpd al-Quran.
bekas PM Britian,Gladestone pernah berkata dalam ucapan beliau sambil memegang dan menunjuk al-Quran dalam Dewan Perwakilan Rakyat "selagi umat Islam masih berpegang teguh dengan kitab ini(al-Quran),selagi itulah kita tidak dapat menguasai mereka.oleh itu kita hendaklah menyusun perancangan untuk memisahkan mereka dari kitab ini"

Anonymous said...

Gaddafi degil tak nak letak jawatan..dajal nak amik alih seluruh dunia dengan cepat..demokrasi mesti ditegakkan pada masa yang ditetapkan..pembunuhan perlu dilakukan kerana itu kesukaan dajal..

Anonymous said...

tujuan us serang libya bukan sebab nak lindungi org awam tapi sebagai salah satu langkah utk menguasai minyak Libya dan menghalang kebangkitan islam.Libya menyumbang 2% keperluan minyak dunia.
US akan letak boneka mereka di Libya (sebagai presiden) jika Gaddafi tumbang.
seterusnya memudahkan mereka untuk mengawal Libya dan afrika utara.mereka sudah kehilangan boneka mereka di Mesir (hosni mubarak)selepas bekas presiden Mesir tumbang.jadi mereka akan jadikan Libya sebagai pengganti. mereka akan mengawal segala-galanya termasuk pilihan raya.
US pernah mengawal pilihan raya di Mesir,rakyat mesir protes kerana pilihan raya yg tidak adil dan telus.hanya 30% yg keluar mengundi kerana diboikot.
US dgn angkuhnya mengisytiharkan pilihan raya tersebut sebagai pilihan raya yg telus,adil dan terbaik utk rakyat mesir.pilihan raya tersebut di menangi oleh boneka US iaitu Hosni Mubarak.
Mereka akan jadikan Libya seperti Mesir.US akan letak boneka mereka.Libya akan jadi seperti Iraq dan Afganistan yg masih bergolak dan di perintah oleh Presiden yg boleh di suruh hanya dengan telunjuk jari.
pokoknya kembali kpd al-Quran.
bekas PM Britian,Gladestone pernah berkata dalam ucapan beliau sambil memegang dan menunjuk al-Quran dalam Dewan Perwakilan Rakyat "selagi umat Islam masih berpegang teguh dengan kitab ini(al-Quran),selagi itulah kita tidak dapat menguasai mereka.oleh itu kita hendaklah menyusun perancangan untuk memisahkan mereka dari kitab ini"

Anonymous said...

tujuan us serang libya bukan sebab nak lindungi org awam tapi sebagai salah satu langkah utk menguasai minyak Libya dan menghalang kebangkitan islam.Libya menyumbang 2% keperluan minyak dunia.
US akan letak boneka mereka di Libya (sebagai presiden) jika Gaddafi tumbang.
seterusnya memudahkan mereka untuk mengawal Libya dan afrika utara.mereka sudah kehilangan boneka mereka di Mesir (hosni mubarak)selepas bekas presiden Mesir tumbang.jadi mereka akan jadikan Libya sebagai pengganti. mereka akan mengawal segala-galanya termasuk pilihan raya.
US pernah mengawal pilihan raya di Mesir,rakyat mesir protes kerana pilihan raya yg tidak adil dan telus.hanya 30% yg keluar mengundi kerana diboikot.
US dgn angkuhnya mengisytiharkan pilihan raya tersebut sebagai pilihan raya yg telus,adil dan terbaik utk rakyat mesir.pilihan raya tersebut di menangi oleh boneka US iaitu Hosni Mubarak.
Mereka akan jadikan Libya seperti Mesir.US akan letak boneka mereka.Libya akan jadi seperti Iraq dan Afganistan yg masih bergolak dan di perintah oleh Presiden yg boleh di suruh hanya dengan telunjuk jari.
pokoknya kembali kpd al-Quran.
bekas PM Britian,Gladestone pernah berkata dalam ucapan beliau sambil memegang dan menunjuk al-Quran dalam Dewan Perwakilan Rakyat "selagi umat Islam masih berpegang teguh dengan kitab ini(al-Quran),selagi itulah kita tidak dapat menguasai mereka.oleh itu kita hendaklah menyusun perancangan untuk memisahkan mereka dari kitab ini"

Hafriz Mohamad said...

Amerika.. tau2 la mcm mane otak dia.

Ada udang d sebalik batu.. sbb tu la krajaan Malaysia kne jaga negara baik2..jgn smpai rkyat mrusuh.. kang x pasal2 ada cmpur tgn luar..

rkyat trseksa oo...huhu ~_~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...