Nak Souvenier best?

Boleh Ke Kutuk Orang Yang Pakai Tudung?

Mata masih belum mahu lelap. Ada tugasan yang belum selesai. Apakah itu?. (Harap sabar buat Fadwa, Azzey dan Meera ye.. maaf sebab ada hal sikit jadi proses pengeposan hadiah yang tidak seberapa itu masih belum diselesaikan.)

Berbalik pada tajuk kat atas, apa hak kita n sebagai manusia biasa nak kutuk-kutuk orang lain dengan cara pemakaian tudung mereka?.. Ini adalah susulan entry 'kutuk Dato' Siti pakai tudung?' (credit to LekatLekitGurl.) Rasanya dengan cara mengutuk, susah bagi seseorang untuk menerima sesuatu teguran. Cuba bayangkan diri kita berada dalam kasut 'orang yang kena kritik' itu. Adakah kita gembira?.. Pasti tak suka juga kan?..

Setiap sesuatu perkara yang kita tak setujui , haruslah ditegur.. diberi pendapat.. Dengan cara yang berhikmah.. Dengan betul.. Kalau main hentam saja, orang yang hendak ditegur tu pun mungkin boleh melenting jua. Nak kritik?.. Gunakanlah komen ala-ala sandwich.. (pinjam sekejap kata-kata Abuya Hayat)..

Macamana komen sandwich tu?.. Sapa boleh jawab?.. Ibnu Mustakim kot...

8 comments:

Cik Ila said...

selalunya,org yang kuat agama tak sgt memaksa..tp org2 biasa pulak yg lebih2 bab2 mengutuk dan menyuarakan rasa tak puas hati..

Nina Juliana said...

bukankah dalam agama pun ada adab 'menegur' ni? last sekali tegur dlm hati je la..

Mama Zharfan said...

kutuk dan tegur rasanya tak sama cara..

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

pakai atau tak...
itu urusan beliau ngan Allah...
kite sebagai manusia..
leh nasehat secara baek...
mengajak cara baek...
bukan cara menghina..
adakah yg pakai tudung sudah cukup sempurna????
kadang2 lebih teruk...

Ms. Dyla Qistina said...

senjata bernas untuk 'menegur' adalah berdoa supaya yang buruk kan menjadi cantik atau yg teruk menjadi baik..

:)

solo molo said...

tak perlu nak kutuk orang pakai tudung or cara pemaikaian dia...
tengok kt diri sendiri dulu...
sama ada tertutup aurat atau terdedah aurat tue...

cik Dil said...

islam ajar cara mcm mana nak tgur..
sebab islam adalah agama yg perfect..
Kutuk sesama saudara??islam x ajar semua tuu..=)

Adzriel AB said...

nak kutuk2 sgt apa hal... cakap elok2 kan ok. kita dulu pun ada org paksa2 pakai tudung ke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...